ArbeteFörskolläraren arbetar med barns lärande och utveckling. Barn i förskoleåldern är mellan ett år och upptill sju år gamla. Förskolläraren följer barnens utveckling och stöttar dem på vägen från de första orden fram tills dess att de börjar första klass.
Förskolläraren (lärare i förskolan) arbetar oftast i förskola, öppen förskola, eller i förskoleklass för barn som fyllt 6 år. De kan även arbeta med integrerad verksamhet för barn mellan sex och nio år. Arbetet utförs i arbetslag tillsammans med exempelvis barnskötare, fritidspedagog och grundskollärare.
Förskolläraren har det pedagogiska ansvaret tillsammans med arbetslaget. Med läroplanen som bas arbetar man med barn i grupp och ser samtidigt till att varje enskilt barn får den stimulans som passar dess ålder och utveckling. Det gäller att ha förmågan att anpassa den dagliga verksamheten till varje barns ålder, från ett och nio år, utvecklingsnivå och egna erfarenheter.
Verksamheten i förskoleklass styrs av samma läroplan som grundskola och fritidshem och verksamheten i förskolan styrs av läroplan för förskolan.Förskolan bygger sin verksamhet på barnens naturliga nyfikenhet och lust att lära. Barnen får till exempel utveckla sitt språk och lära sig om djur, natur, miljö, kultur och samhälle.
Ofta arbetar förskolan temainriktat för att barnen ska förstå sammanhangen i sin tillvaro. Det innebär att ett tema går som en röd tråd genom verksamheten under en längre tid. Temat kan vara en aktuell fråga, till exempel, vad gör en konstnär. Det kan också vara ett avgränsat område, till exempel vatten, som barnen på olika sätt utforskar, undersöker och experimenterar med. Förskolläraren ger barnen möjlighet att bearbeta sina upplevelser och utvecklar sin fantasi, bland annat genom lek, samtal, sång och musik, drama, bild och form.
Barnen lär av varandra och i samspel med andra människor lär de sig ta ansvar. Kontakten och samarbetet med föräldrarna är en viktig del i arbetet och kan till exempel innebära att ddelta i eller ordna föräldramöten med jämna mellanrum. Förskolläraren håller också utvecklingssamtal regelbundet då föräldrarna får information kring barnets trivsel och utveckling under förskoletiden.
Förskolläraren samarbetar ibland också med exempelvis förskolepsykolog, kurator, tal- och språkpedagog eller andra specialpedagoger. Det kan vara för att få hjälp att hantera problem i barngruppen eller för att ge extra stöd och stimulans till barn i behov av särskilt stöd. Engagemang, inlevelseförmåga och förståelse för andra människor är viktiga egenskaper.
De flesta förskollärare arbetar vid kommunala förskolor eller i förskoleklass , men många är anställda vid privata/enskilda förskolor, till exempel personal- eller föräldrakooperativ. Efter vidareutbildning kan man arbeta inom specialområden som särskola och lekterapiverksamhet för barn på sjukhus.
Förskollärare med yrkeserfarenhet kan också leda arbetet vid en eller flera förskolor som ytterst ansvarig för den pedagogiska utvecklingen samt för ekonomi och personal. Som chef för en förskola kallas man till exempel förskolechef eller rektor. Det kan också handla om andra chefstjänster inom barn- och utbildningsförvaltningen, till exempel som rektor/skolledare vid en skolenhet.Vissa förskolor har en speciell pedagogisk inriktning, till exempel Montessori, Waldorf, Reggio Emilia eller Ur och Skur, vilket ofta kräver speciell utbildning.
Att tänka på
Du måste vara intresserad av att arbeta både med barn och vuxna.Intresse av och förmåga att samarbeta är viktigt.Om du arbetar med små barn kan det innebära en del lyft och obekväma arbetsställningar.
Utbildning
Du utbildar dig till Förskollärare på lärarprogrammet inom högskolan. Lärarutbildningen består av tre delar: det allmänna utbildningsområdet, inriktning och specialisering.
Det allmänna utbildningsområdet är gemensamt för alla lärarstudenter. Det innehåller dels för läraryrket centrala kunskapsområden, dels tvärvetenskapliga ämnesstudier. Studenterna ska också välja en eller flera inriktningar: här skapar man sin lärarprofil.
Det tredje utbildningsområdet är specialisering, här fördjupar man sina studier eller breddar sin utbildning. Utbildningen till förskollärare tar normalt tre och ett halvt år.För antagning krävs förutom grundläggande behörighet för högskolestudier också särskild behörighet i svenska, engelska och samhällskunskap samt i vissa andra ämnen som varierar beroende på vilken inriktning du väljer att läsa.Det finns också möjlighet att vidareutbilda sig.
Inom högskolan finns också påbyggnads- och kompletterande utbildningar för förskollärare. På ett antal universitets- och högskoleorter har hittills funnits vidareutbildning av förskollärare och fritidspedagoger till grundskollärare 1-7. I Uppsala finns en utbildning i Montesorripedagogik för förskollärare.Utbildning till waldorfförskollärare finns vid fristående skolor i Södertälje och i Göteborg. Utbildningarna är på 3 år respektive 2 år.Ericastiftelsen i Stockholm ger en ettårig fördjupningsutbildning med inriktning på barn med svåra psykiska störningar och kontaktproblem. Till den utbildningen ges ej tatligt studiestöd.
Framtid
Efterfrågan på förskollärare har varit stor under senare år, och en av anledningarna är de stadigt växande barnkullarna, som inte verkar minska de närmaste åren. Det sker fortfarande en utbyggnad av barnomsorgen i vissa kommuner, även om den går lite långsammare nu än för några år sedan.
Under en rad av år har det varit för få som utbildat sig till förskollärare. Samtidigt har de pedagogiska kraven på personalen inom förskolan ökat, vilket skapar behov av fler förskollärare. Dessutom har nyutbildade lärare idag möjlighet att utbilda sig för att arbeta både i förskola och i skolans lägre klasser, och de väljer då ofta att arbeta i skolan.
Arbetslösheten bland förskollärare är mycket lägre än genomsnittet för arbetsmarknaden som helhet och det blir liten konkurrens om jobben i stora delar av landet det kommande året.
Behovet att rekrytera förskollärare kommer att vara stort under de kommande tio åren. Anledningen är att antalet barn i förskolan fortsätter att öka till en följd av fortsatt höga födelsetal. Samtidigt ökar tillgången på jobb genom att pensionsavgångarna inom yrket blir stora.Tillgången på förskollärare väntas bli för låg. Det har under en längre period utbildats för få förskollärare för att täcka behovet.Arbetsförmedlingens bedömning är att utbildade förskollärare har goda möjligheter till arbete.
söndag 2 augusti 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar